جذب سرمایه گذار برای پروژه های شهری در گرو ایفای نقش حرفه ای روابط عمومی ها

 

اهمیت شهرداری ها در جامعه :

در دنیای امروز شهرنشینی با همه ابعاد وجودی اش با گام های بلندی به جلو می رود و مدیران شهری با توجه به گسترش شهرنشینی و ضرورت داشتن شهرهائی ایمن،سبز و پاک تلاش می کنند به انتظارات شهروندان و سازمان ها از شهر و مدیریت شهری پاسخ دهند و برای اداره شهر در فضای متحول شده امروز برنامه ریزی و فعالیت نمایند.

شهرداری ها با توجه به وظائفی که مطابق قانون برای سازماندهی امور مختلف شهرها و توانمندکردن آنها برعهده دارند،دارای جایگاه وی‍‍ژه ای در سطح مدیریت شهری،عموم شهروندان، افکار عمومی جامعه و رسانه ها هستند.مجموعه فعالیتها و تشکیلات شهرداریها به دلیل ارتباط با زندگی روزمره تمامی شهروندان به طور منحصر به فردی در سطح جامعه و رسانه ها مطرح است و شاید از این حیث دستگاهی نظیر شهرداری وجود نداشته باشد .

بسیاری از شهروندان در طول شبانه روز به طور مستقیم و عینی با برخی فعالیتهای شهرداریها نظیر:حمل و نقل عمومی،زیباسازی شهری،ساماندهی پسماندها،توسعه فضای سبز،مبلمان شهری، ساخت و ساز،احداث و بهسازی پیاده روها و معابر،آرامستانها،آتش نشانی و خدمات ایمنی و... مواجهند و اخبار این رویدادها را نیز از طریق رسانه های ارتباط جمعی پی گیری می کنند.

یک نکته مهم در خصوص شهرداری ها اینست که هر چقدر عملکرد آنها از نظر شهروندان مطلوب باشد، میزان رضایت شهروندان از مجموعه مسئولان شهر،منطقه،استان و کشور نیز افزایش می یابد بنابراین عملکرد شهرداری ها و دهیاری ها که در صف نخست خدمت رسانی به مردم شهرها و روستاها هستند،از ابعاد گوناگون دارای اهمیت می باشد.نکته مهم دیگر اینکه خدمات شهرداری ها و دهیاری ها تاثیر بسزائی در برقراری عدالت در جامعه به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارد.

هم اکنون تمامی شهروندان در شهرهای بزرگ و کوچک به دلیل ارتقای سطح سواد در جوامع،گسترش رسانه های خبری،آگاهی از حقوق قانونی خود، اهمیت یافتن وجود مناطق شهری پاک و ایمن و... نسبت به گذشته انتظارات بیشتری از مسئولان اداره شهر به ویژه مدیران شهری شامل شهرداری ها و شوراهای شهر دارند.همچنین اداره و مدیریت شهرهای امروز نسبت به گذشته دستخوش تحولات گسترده ای شده و عملکرد شهرداری ها نه تنها از لحاظ حجم و تنوع فعالیتها بلکه ازلحاظ نحوه انجام امور،ساختارهای حاکم بر مدیریت شهری و قوانین و مقررات با شهرداری های گذشته متفاوت شده است.

حرکت مناسب و تاثیرگذار در این عرصه از سوی شهرداری ها نیازمند ارزیابی ها و پژوهش های کاربردی و علمی مطابق با نیازهای شهر و شهروندان،تعریف مجدد شاخص های شهرنشینی وتلاش برای ارتقای آنها،  روزآمدکردن برنامه ریزی ها برای اتخاذ راهکارهای مناسب وعملیاتی برای مواجهه با موضوعات اصلی مدیریت شهری نظیر:گسترش حمل و نقل عمومی،مقابله با آلودگی محیط زیست وهوا،نوسازی بافتهای فرسوده شهری،مدیریت بحران،توسعه فضای سبز،تحقق شهرداری و شهرهای الکترونیک،پدید آوردن زیرساختهای لازم برای فعالیتهای اداری،تجاری،رفاهی،ورزشی در شهر،جلوگیری از مهاجرت به شهرها، ایجاد نشاط در شهرها و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری هاست.

ضرورت تامین منابع مالی پایدار برای مدیریت شهری :

اداره شهرها در گذشته با توجه به وسعت و جمعیت کم آنها از طریق کمک های دولتی نظیر عوارض ممکن بود ولی گسترش شهرنشینی و بالارفتن توقعات از مدیریت شهری و ضرورت اجرای برنامه های جدید توسط مدیران شهری و استمرار ارائه خدمات به شهر و شهروندان نیازمند اعتبارات مالی جدیدی است.

جذب سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه های خارجی برای اجرای پروژه های شهرداری ها از روش های معتبر تامین منابع مالی در حوزه مدیریت شهری محسوب می شود که بدون تردید می تواند منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها وطرح های شهرداری ها که نسبت به گذشته متنوع تر و حجم آن هم بیشتر است تامین نماید.ضمن اینکه به دلیل گسترش شهرنشینی و به تبع آن افزایش فعالیت های شهرداری ها و ضرورت ایجاد زیرساخت های شهری در موضوعات مختلف؛ اداره شهر با اعتبارات دولتی و عوارض که میزان آنها محدود است ، امکان پذیر نمی باشد.

هم اکنون یکی از رویکردهای اصلی در حوزه های مدیریت شهری و روستائی در کشور،کم کردن وابستگی به کمکهای دولتی و عوارض و حرکت به سمت شناسائی درآمدهای پایدار و روش ها و ابزارهای جدید تامین منابع مالی در مدیریت شهری و روستائی نظیر: جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی،انتشار اوراق مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی است که موفقیت شهرداری ها و دهیاری هادر این عرصه نیازمند قوانین و مقررات به روز ،حمایت های قانونی از سوی دستگاه های ذیربط نظیر وزارت امور اقتصاد و دارائی،بانک مرکزی و وزارت کشور و جلب اعتماد سرمایه گذاران و شهروندان است.

خوشبختانه در کشور شهرها و مناطق مختلفی وجود دارد که دارای قابلیت های منحصر بفرد و مطلوبی برای جذب سرمایه های داخای و خارجی در زمینه جاذبه های مذهبی، تاریخی، فرهنگی،طبیعی و یادمانهای دفاع مقدس،مدیریت پسماندها،توسعه فضای سبز، احداث مراکز تفریحی و گردشگری و مراکز تجاری و نوسازی بافت های فرسوده هستند که علاوه بر اشتغال زائی برای مردم آن منطقه،تاثیر زیادی در ایجاد درآمد های پایدار برای مدیریت شهری نیز خواهد داشت.

برخی انتظارات از حوزه مدیریت شهری در خصوص سرمایه گذاری:

-تهیه بانک های اطلاعاتی فرصت های سرمایه گذاری در شهرداری ها و دهیاری ها از سوی دست اندرکاران مدیریت شهری وروستائی به زبان های مختلف و ارائه آن به مجامع و محافل مربوطه در داخل و حارج کشور.

-اطلاع رسانی،بازاریابی و فرهنگ سازی در خصوص جذب سرمایه های داخلی و خارجی در پروژه های شهرداری ها و دهیاری ها که نیازمند برنامه ریزی و اجرای اقدامات مناسب از سوی روابط عمومی ها و رسانه های خبری است.

-ضرورت همکاری و همفکری مستمر با سرمایه گذاران که به این منظور ضرورت دارد مدیران ارشد اهمیت موضوع سرمایه گذاری را برای رده های مختلف مدیریتی روشن نمایند تا با سرمایه گذاران برخوردهای مناسبی صورت گیرد .

-آسیب شناسی ابعاد مختلف موضوع سرمایه گذاری توسط مسئولان ذیربط با هدف به روزنمودن قوانین و مقررات موجود.

-ارائه راهکارهای اجرائی جهت جذب سرمایه گذاران خارجی.

- برپائی نمایشگاه، همایش و نشست های تخصصی در زمینه ارزیابی ابعاد مختلف سرمایه گذاری در پروژه های شهری با حضور دانشگاهیان ، مدیران شهری،نمایندگان مجلس وسرمایه گذاران .

ضرورت حضور پر رنگ روابط عمومی ها در سرمایه گذاری در پروژه ها :

اطلاع رسانی،فرهنگ سازی، تبلیغات و بازاریابی برای فراهم نمودن زمینه مشارکت شهروندان و سرمایه گذاران برای جذب سرمایه های بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است و روابط عمومی های مرتبط با مدیریت شهری و روستائی به ویژه روابط عمومی شهرداری ها در این عرصه نقش  مهمی بر عهده دارند.

در عرصه مدیریت شهری و روستائی کشور جذب سرمایه برای اجرای پروژه ها در بسیاری از مناطق موضوع جدیدی محسوب می شود و با توجه به اینکه به طور طبیعی هر طرح،‌برنامه،قانون و دستورالعمل جدید در تمامی جوامع، کشورها و در سطح پائین تر در سازمانها و موسسه ها در بدو امر و در هنگام اجرای آن برای نخستین بار،از سوی عموم مردم و مخاطبان اصلی آن با ابهاماتی مواجه می باشد؛ لذا موضوع جذب سرمایه در مدیریت شهری نیز باعث حساسیت جامعه و افکار عمومی و مشکل شدن پیاده آن از سوی مسئولان اجرائی خواهد شد.برطرف شدن این موارد بدون تردید بیش از هر چیز به جلب همراهی، اطمینان و اعتماد افکار عمومی و بیان دیدگاههای صاحب نظران و اهل فکر و عمل نیاز دارد که روابط عمومی های مرتبط با مدیریت شهری و روستائی با توجه به مهارتهای ارتباطی مختلفی که دارند می توانند مخاطبان هر حوزه را با ابعاد،پیامدها و ساز وکارهای گوناگون آشنا نمایند.

در قدم نخست روابط عمومی شهرداری ها و دستگاه های مرتبط با مدیریت شهری و روستائی می بایستی سطح آگاهی کارکنان خود را نسبت به اهمیت و ضرورت استفاده از سرمایه های بخش خصوصی و مشارکت شهروندان ارتقاء داده و به این باور برسند که سرمایه گذار شریک مناسبی برای اجرای پروژه های شهری و روستائی بوده و در صورت تخقق این امر،یک بازی برد-برد که درنهایت به نفع ارتقای شاخص های مدیریت شهری و روستائی سطح رفاه شهروندان و عمران و آبادانی محیط شهرها و روستاها خواهد شد.

رشد،توسعه،پیشرفت و عمران شهرها و روستاهای کشور در ابعاد مختلف که در سال های اخیر از مطالبات اصلی مردم و از اولویتهای کاری مسئولان می باشد،نیازمند آن است که مدیران شهری از  قابلیتها و سرمایه های موجود، انتظارات مردم و سازمان ها اگاه باشند و بتواند در زمان های لازم با اعمال روش های مدیریتی زمینه ایجاد زیرساخت های لازم، ارتقای شاخص های مختلف شهری و رفاه شهروندان را فراهم نماید که تحقق این موارد نیازمند منابع مالی جدیدی است که بدون شک بخش عمده ای از آن از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین می شود.موفقیت در این موضوع نیازمند اطلاع رسانی،فرهنگ سازی و ارائه آموزشهای مختلف با توسل به شیوه ها و فنون مختلف ارتباطی و تبلیغی در سطح جامعه است که ضرورت دارد روابط عمومی دستگاهها و سازمان های مرتبط و درگیر در اجرای این طرح فعالیتهای خاصی را برای تشریح و ارزیابی ابعاد مختلف آن با زبانی ساده و در فضائی روشن و بدور از هرگونه ابهام و بزرگنمائی، برنامه ریزی و اجرا نمایند و زمینه بحث و تبادل نظر مسئولان و صاحب نظران و اصحاب تفکر و علم و تحقیق و سرمایه گذاران را فراهم آورند .

اهمیت روابط عمومی دستگاهها و سازمان های مختلف که بخش هائی از امور اجرائی مربوط به جذب سرمایه در مدیریت شهری را انجام می دهند در فرآیند اطلاع رسانی،ارتباط،همفکری،تفاهم و تعامل با سرمایه گذاران و سایر مخاطبان این طرح با توجه به وظائف،اهداف و ماموریتهای تخصصی روابط عمومی ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا در سطح سازمانها تنها روابط عمومی است که می تواند ابعاد مختلف طرح را با در نظر گرفتن ویژگی های مخاطبان در اسرع وقت و با بیانی ساده یا تخصصی از طریق رسانه ها به اگاهی عموم مردم و صاحب نظران و مخاطبان اصلی طرح برساند.

اقدامات روابط عمومی چیست ؟

با توجه به حضور مسئولان شهرداری ها در جلسات و گردهمائی ها و همایش های تخصصی مربوط به این موضوع؛ روابط عمومی های آنها می بایستی دارای اطلاعات وسیعی از ابعاد مختلف طرح ها و پروژه های  شهرداری ها باشند که این اطلاعات زمینه ساز طراحی و اجرای برنامه های ارتباطی جهت اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی و بازاریابی برای سرمایه گذاران و شهروندان ورسانه ها محسوب می شود. تهیه فهرستی از اطلاعات کامل پروژه های قابل سرمایه گذاری و قراردادن آنها در سایت های مرتبط به چند زبان زنده دنیا ، انتشار آنها به صورت مکتوب در نشریات و بروشورها و ارسال این اطلاعات برای افراد و گروه ها و سازمان های مرتبط داخلی و خارجی از اقدامات اولیه ولی اساسی محسوب می شود.

همچنین روابط عمومی دستگاههای مرتبط با مدیریت شهری وروستائی که مجری و درگیر در جذب سرمایه برای پروژه ها هستند با توجه به اینکه این موضوع طی چند سال اخیر از موضوعات اصلی و اولویتهای کاری دولت،مجلس،رسانه ها و دانشگاهها و مراکز پژوهشی بوده باید در تعامل و همفکری و همکاری مستمر با واحدهای مرتبط با جذب سرمایه گذار ضمن راه اندازی بانک های اطلاعاتی تخصصی پاسح دهنده ای حرفه ای به سوالات سرمایه گذاران،اصناف،سازمانها، دانشگاههاو رسانه های خبری موجود در سطح جامعه باشند.با توجه به جدید بودن این موضوع در بسیاری از نقاط کشور و در عین حال اهمیت آن ،این سوالات شامل سوالات ابتدائی و پایه ای موضوع ، درخواست برای تشریح جزئیات بخشی از طرح برای افراد،گروه ها و یا صنوف خاص،تقاضا برای توضیح بیشتر برای کاهش نگرانی ها  و ارائه پاسخ و توضیحات کارشناسی به رسانه ها و دست اندرکاران فعالیت خاصی را شامل می شود که در هر حال نیازمند پاسخهای صادقانه،صحیح،منطقی برای ابهام زدائی از سرمایه گذاری دراجرای  پروژه های شهری  و روستائی و فراهم آوردن زمینه مشارکت سرمایه گذاران در اجرای آن است که بیش از پیش نقش خطیر و پررنگ روابط عمومی ها در این موضوع و انجام برنامه های ارتباطی برای تمامی مخاطبان با توسل به تمامی ظرفیت های ارتباطی موجود و بهره گیری از قابلیتهای رسانه های مختلف توسط روابط عمومی ها را یادآوری می نماید.

امروزه در روابط عمومی های مرتبط با مدیریت شهری و روستائی که اصولا می بایستی روابط عمومی هائی مخاطب محور و شهروند مدار باشند،ارتباط و تعامل مستمر با  افکار عمومی در صدر فعالیتها  قرار دارد و چنانچه روابط عمومی ها در عرصه جذب سرمایه،موفق به مشخص نمودن نظرات و تقاضاهای سرمایه گذاران،نخبگان ورسانه های خبری  نشوند، بدون تردید بخش عمده فعالیتهای ارتباطی و تبلیغی با موفقیت  همراه نخواهد شد.لذا یکی از انتظارات مهم از روابط عمومی های مرتبط با جذب سرمایه در پروژه های شهری وروستائی اینست که مزایا و منافع این موضوع برای سرمایه گذاران،مردم و بخش های مختلف و مجموعه حکومت و شرایط خاص و پیامدهای احتمالی حوزه های کاری مختلف پس ازاجرائی شدن طرح را به طور شفاف و صریح برای عموم مخاطبان هر بخش تشریح نماید تا در نهایت بحث اقناع علمی مخاطبان به عنوان یکی از کارکردهای عمده و حساس روابط عمومی به طور مناسب و بدون هرگونه تحمیل باورها  و تبلیغات غلو آمیز صورت پذیرد.

موفقیت روابط عمومی های مرتبط با مدیریت شهری و روستائی در این ماموریت مهم نیازمند داشتن نقشه راه همه جانبه شامل سازمان اگاهی و جامعه آگاهی در زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی درحد قابل قبولی است . این امر بدون تماس و تعامل مستمر روابط عمومی ها با واحدهای مختلف شهرداری ها و دهیاری ها از یکسو و ارزیابی مستمر نظرات و پیشنهادهای سرمایه گذاران ،دانشگاهیان و نخبگان و تحلیل محتوای رسانه ها و انتقال آنها به مدیران و کارشناسان و هسته های مشورتی ، تحقق نمی یابد.در ادامه راه روابط عمومی می بایست پاسخها و توضیحات جامع و کارشناسی را در اسرع وقت در زمینه  ابهامات و پرسشهای مطرح با استفاده از فنون  مختلف رسانه ای و از طریق فضاهای مجازی و اینترنت،صفحات مختلف روزنامه ها و مطبوعات تخصصی،خبرگزاریها،برنامه های مختلف خبری و تحلیلی و اطلاع رسانی و آموزشی رادیو و تلویزیون و از طریق فعالیتهای تبلیغاتی و انتشاراتی مثل تیزر،پیامک،پست الکترونیک،بروشورها و لوحهای فشرده ، برای مشخص نمودن زوایای مختلف طرح در سطح جامعه تهیه و انتشار دهد.

پس از این و در ادامه راه ،ضرورت دارد روابط عمومی ها با تقسیم بندی مجدد مخاطبان، ضمن پیگیری جدی اقداماتی که در بالا ذکر شد،برای تقویت و تثبیت پیامهائی که پیش از این تولید و انتشار یافته، فعالیتهای مختلفی نظیر درج مقالات عمومی برای اعتمادسازی و جلب مخاطبان جدید،درج مقالات تخصصی در نشریات و سایتهای تخصصی،حضور مسئولان اجرائی و سرمایه گذاران در برنامه های رادیوئی و تلویزیونی،برگزاری نشست های تخصصی و حضور در همایش ها و نمایشگاهها و تنظیم برنامه هائی برای استفاده از ظرفیتهای نخبگان داخلی و خارجی برای موفقیت برنامه های آتی و بلند مدت در این امر را طراحی و اجرائی نماید.

نتیجه گیری:

جذب سرمایه های بخش خصوصی در پروژه های شهرداری ها و دهیاری ها ،با توجه به سرمایه های مادی و معنوی متعدد و منحصر بفرد موجود در کشور مزیتهای مختلفی چون بهبود وضعیت اقتصادی شهرها و روستاها، کارآفرینی،ورود شهرداری ها و دهیاری ها به عرصه های جدید کار و تلاش و خدمت رسانی  و ارتقای سطح رفاه شهروندان و روستائیان را در پی خواهد داشت.اما یک نکته مهم در تقویت و پشتیبانی از جذب سرمایه های داخلی و خارجی اینست که مدیران شهری باید برای پیشرفت و موفقیت بیشتر به طورمستمر و در تمامی مراحل اجرای طرح از قابلیتهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی که در سازمانها وظیفه آن بر عهده روابط عمومی هاست بهره مند شوند و حمایتهای لازم را به ویژه در زمینه تبادل نظر و اطلاعات با آنها به عمل آورند و روابط عمومی ها نیز باید برای ایفای شایسته نقشی که از آنها انتظار می رود ،علاوه بر انکه نیازمند حمایتهای مدیریتی هستند ،باید  به طور مستمر با سرمایه گذاران ،صاحب نظران و شهروندان صحبت نمایند و مدیران شهری و دست اندرکاران عرصه جذب سرمایه در پروژه ها را از نظرات آنها آگاه نمایند.

 

 

/ 2 نظر / 234 بازدید
کریمیان

آقای میرسعیدی عزیز سلام علیکم در صورت امکان چنین موضوعاتی را به صورت کارگاه آموزشی برای ما در شهرداری ها تشریح نمایئد چون خیلی کاستی داریم در این گونه مباحث نوین.

غفاری

با سلام از مطلبتان استفاده کردم . به نظر ما کارمندان شهرداری هاي كشور ، این مطالب را در جلسات ملي براي مديران ارشد شهرداري ها و استانداري ها هم مطرح نمائيد زيرا يكي از موضوعاتي كه باعث عدم تحقق سرمايه گذاري در استانها مي شود ، دانش كم اين مديران مي باشد.