انتشار نیوزویک در اینترنت و مطبوعات ما

هفته نامه معروف «نیوزویک» پس از 80 سال انتشار از ابتدای سال میلادی جدید فقط از طریق اینترنت قابل دسترسی می باشد و این نشریه آمریکائی که سابقه‌ای طولانی در زمینه تهیه گزارش های تحقیقی،مصاحبه با شخصیتهای مطرح جهانی،انتشار مقالات و تفسیرها و تحلیل‌های خبری دارد عملا به نشریه ای صرفاً دیجیتالی یا آنلاین تبدیل شده است.

مسئولان این نشریه دلایل عمده توقف انتشار کاغذی و ارائه آن صرفا در اینترنت را صرفه جوئی در هزینه ها پس از کاهش درآمد حاصل از آگهی‌های تبلیغاتی به شیوه سنتی و افزوده شدن هر روزه بر تعداد مخاطبان نشریات آنلاین اعلام و همچنین ادعا کردند که  نیوزویک در سالهای اخیر نشریه ای زیان‌ده بوده است.

نیوزویک از سال 1933 که اولین شماره آن منتشر شد یکی از معتبرترین مجلات آمریکایی بوده است. نیوزویک در ابتدای سال 2003 میلادی، تیراژی برابر با 4 میلیون نسخه داشت که به حدود 5/ 1 میلیون در سال جاری کاهش یافت. همچنین نیوزویک همزمان به زبانهای مختلف نیز منتشر می شد.دفتر مجله نیوزویک در نیویورک و دارای 22 دفتر در داخل و خارج از آمریکا می باشد.

نسخه اینترنتی این مجله «نیوزویک گلوبال» نام خواهد داشت و مجانی نخواهد بود. بنا بر اعلام خانواده براون ،سرمایه‌گذار این رسانه،«نیوزویک گلوبال» صاحب‌نظرانی را مخاطب خود قرار خواهد داد که «دائم در راه» هستند و علاقه دارند «در قالبی فاخر» در جریان اخبار روز جهان قرار گیرند.

پایان انتشار نسخه چاپی نیوزویک در عصری که در جامعه اطلاعاتی به سرمی بریم،نباید اتفاق عجیبی محسوب شود چون طی سالهای اخیر یکی از مباحث مطرح شده در عرصه روزنامه نگاری،خاتمه عصر چاپ و آغاز عصر دیجیتال است.بنابراین نهادهای عصر چاپ یعنی روزنامه ها و مجلات باید جای خود را به نهادهای عصر دیجیتال یعنی نشریات انلاین  و شبکه های اجتماعی بدهند.

طی سال های اخیر تعدادی از روزنامه های مشهور آمریکایی در دسته موسسه های ورزشکسته قرار گرفتند ودر راستای کاهش هزینه ها و حفظ بقای خود به سوی آنلاین شدن قدم برداشته اند. با توجه به شواهد موجود،روزنامه های کاغذی دیگر قادر به یافتن خوانندگان قدیمی خود نخواهند بود زیرا مصرف کنندگان به روشهای جدید کسب اطلاعات روی آورده اند.اینترنت و تلفن ها همراه ،خبرها را لحظه به لحظه به کاربران انتقال می دهند و کاربرانی که دیگر عادت به خرید روزنامه ندارند،دیگر به این کار روی نخواهند آورد و در سالهای اخیر شاهدیم که رسانه های کاغذی به دنبال توسعه خود در اینترنت هستند.

‌تغییر ذائقه مخاطبان از روزنامه خوانی به مطالعه رسانه ها دیجیتال، تسهیل در دسترسی مردم به اینترنت و گسترش استفاده از لپ تاپ،تبلت و آیفون و ابزارهای چندرسانه ای،سوق پیداکردن درآمدهای تبلیغاتی از مطبوعات طرف انواع دیگر رسانه ها، افزایش قیمت کاغذ و هزینه های چاپ و تولید و توزیع نشریات کاغذی ، عملا فضار را برای روزنامه های چاپی تنگ کرده و این پرسش مطرح است که پایان انتشار نسخه چاپی نشریات را باید نشانه ای دیگر از پایان کهکشان گوتنبرگ و عصر چاپ دانست؟

از سال 2010 میلادی به بعد،مطبوعات کاغذی در اکثر کشورهای پیشرفته جهان به علت استفاده فزاینده خوانندگان از اینترنت،دچار بحران های حاد شده اند و نشریات با قدمتی در آمریکا،فرانسه،آلمان،اسپانیا به دلایلی که در بالا ذکر شد، اعلام ورشکستگی کرده اند و این وضع برای بسیاری از مطبوعات طی یک سال اخیر بدتر هم شده است و کلا در سراسر جهان، مطبوعات کاغذی به علت افزایش هزینه ها مشکلات عدیده ای پیدا کرده اند و در قدم اول به کاهش نیروهای کاری خود روی آورده اند.

طبق گزارشی که اخیرا موسسه تحقیقاتی eMarketer منتشر کرده، امسال اولین سالی است که درآمد حاصل از فروش تبلیغات آنلاین، از درآمد تبلیغات کاغذی جلو افتاده. به بیان دقیق‌تر ای‌مارکتر می‌گوید درآمد فروش ناشی از تبلیغات روی وب امسال به 5/39 میلیارد دلار خواهد رسید؛ در حالی که این رقم برای تبلیغات کاغذی 8/33 میلیارد دلار است. براساس این تحقیق ، فروش ناشی از تبلیغات وبی یکسره افزایش خواهد یافت؛ به طوری که در سال 2016 به 62 میلیارد دلار می‌رسد اما آن سال فروش ناشی از تبلیغات کاغذی از امسال هم کمتر خواهد بود؛ یعنی 3/32 میلیارد دلار.

از ابتدای سال میلادی جدید،همه کاربران وب از جمله دارندگان تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی هم می‌توانند با پرداخت مبلغی از مجله اینترنتی نیوزویک استفاده کنند ولی بحث اصلی اینست که آیا مخاطبان خاص نیوزویک که از جمله تحصیلکردگان و مدیران ارشد هستند در شرایط جدید هم حاضرند برای مطالب حرفه ای و تحلیل ها و تفسیرها و گزارش ها و مصاحبه های آن پول بپردازند؟جواب این پرسش البته روشن نیست و به عملکرد تحریریه نیوزویک و برنامه های آنها برای هرچه جذاب نمودن مطالب و جذب مخاطبان جدید در فضای مجازی بستگی خواهد داشت.

اما در ایران طی ماههای اخیر بسیاری از مطبوعات با  کاهش تیراژ مواجهند و روزنامه های قدیمی کیهان و اطلاعات چهار صفحه خود را به دلیل صرفه جوئی در هزینه ها کم کرده اند.ماهنامه سینمائی فیلم هم به دلیل افزایش هزینه ها،از این پس برخی مطالب همیشگی این نشریه را صرفا در وب سایت آن منتشر می کند.هفته نامه سروش هم  از این به بعدهردوهفته یکبار و برخی مطبوعات هم به دلیل مشکلات اقتصادی به جای ماهی یکبار دو ماه یکبار منتشرمی شوند.

البته طی سالهای اخیر در کشور با افت شمارگان برخی کتاب ها،به غیر از کتب کمک درسی و تست و آمادگی برای آزمون ها؛مواجهیم که یکی از دلائل اصلی آن در کنار عدم شکل گیری فرهنگ مطالعه در خانواده ها و مدارس و دانشگاه ها به دسترسی اقشار مختلف کشور به اینترنت و مطالعه انواع و اقسام مطالب از طریق آن مربوط می شود.

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و افزایش هزینه های انتشار مطبوعات به صورت چاپی و مشکلات مختلفی که مطبوعات با آن مواجهند،ممکن است مرگ این مطبوعات یا انتشار آنها به صورت دیجیتال به طور ناگهانی در آینده نزدیک برای مطبوعات ما هم رخ دهد ،بنابراین دست اندرکاران مطبوعات می بایستی هرچه سریعتر با اصول و مبانی روزنامه انلاین به طور حرفه ای آشنا شوند.

پیدایش روزنامه‌نگاری آنلاین یا دیجیتالی از دهه‌ 1990 در آمریکا و سپس اروپا، حوزه‌ روزنامه‌نگاری را به دلیل ارایه‌ خدمات آنلاین، از ابعاد مختلف تحت‌الشعاع خود قرار داد، به‌گونه‌ای که امروز به مدد امکاناتی که خبرگزاری‌ها در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند، آن‌ها، حتى وقتى مشغول چت کردن با دوستان و یا چک کردن ایمیل‌شان هستند نیز می‌توانند همزمان، تازه‌ترین خبرها را دریافت و مشاهده کنند؛ بنابراین آنلاین بودن، علاوه بر فراهم کردن امکان تولید در هر لحظه، این امکان را هم در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که به‌طور اختصاصی، با تعریف علایق خود،‌ به اطلاعات مورد نظرشان دست یابند.

روزنامه‌های آنلاین، همان کارکردهای روزنامه‌های مکتوب را در فضای مجازی ارایه می‌کنند ولی برخوردار از امکانات آنلاین است. تفاوت روزنامه‌نگای آنلاین با روزنامه‌نگاری سنتی در این است که روزنامه‌نگاری آنلاین دارای ویژگی‌هایی از قبیل فراگیر و تعاملی بودن، سرعت انتشار بالا و استفاده از امکانات مولتی‌مدیاست که مثلا در حوزه‌ی تعاملی بودن، این نوع از رسانه با سرعت تقریبا همزمان با انتشار اولین اطلاعات، می‌تواند از واکنش مخاطبان نسبت به آن‌ها اطلاع یابد.

روزنامه‌نگاری آنلاین مفهوم جدیدی است که در حوزه‌ی فناوری های نوین ارتباطی کاربرد بیش‌تری دارد، و شکل جدیدی از روزنامه‌نگاری است که سرعت، کیفیت و انتقال اخبار و اطلاع رسانی در آن با روزنامه‌های چاپی کاملا متفاوت است. بستر اصلی این نوع از روزنامه‌نگاری، اینترنت و دسترسی به این شبکه جهانی است.

روزنامه‌نگاری آنلاین در حقیقت نوعی روزنامه‌نگاری مبتنی بر انقلاب دیجیتالی است که از محیط وب، به عنوان ابزاری برای گزارش و انتشار خبر استفاده می‌کند، ضمن اینکه در مقایسه با سایر ژانرهای روزنامه نگاری، جدیدتر و به فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاع‌رسانی نیز به شدت وابسته است. روزنامه‌نگاری آنلاین یا سایبر، فرآیندی است که بر اساس آن، اخبار و اطلاعات جمع‌آوری شده، در یک فضای سایبر پردازش، سپس در محیط گرافیک آنلاین وارد و منتشر می‌شود. 

خبرگزاری‌های داخلی کشور نیز در حال حاضر، با توجه به استفاده از محیط وب در جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات، عملکردی شبیه روزنامه‌نگاری سایبر پیدا کرده‌اند، ضمن این که وبلاگ‌ها نیز گونه‌ای از همین نوع روزنامه‌نگاری، یعنی روزنامه‌نگاری آنلاین و سایبر محسوب می‌شوند. با این تفادت که  وبلاگ‌نویسی با روزنامه‌نگاری آنلاین مساوی نیست. وبلاگ‌نویسی فعالیتی مبتنی بر علاقه و انگیزه‌ درونی است و ساز و کار و رویه‌ مشخص خود را داراست، ممکن است برخی افراد در بعضی پست‌ها به‌گونه‌ای عمل کنند که شبیه کار روزنامه‌نگاری به نظر برسد، اما مطمئنا وبلاگ‌نویسی با روزنامه‌نگاری آنلاین متفاوت است.

 

پس یک موضوع اصلی برای روزنامه نگاری در کشور ما اینست که آیا روزنامه نگاران مبانی آن را فراگرفته اند زیرا اصول و مبانی روزنامه نگاری چاپی پاسخگوی این نوع نیست.یکی از اصلی‌ترین تفاوت این حوزه و روزنامه‌نگاری سنتی است که در آن، قدرت مخاطب به حداکثر ‌رسیده و فاصله‌ بین اتفاق واقعیت و روایت آن به کمترین حد خود می‌رسد.

پرسش دیگر اینکه دیدگاه و برنامه‌ دانشگاهی و آموزش های خاصی در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری آنلاین در کشور وجود دارد یا  فعالان این حوزه، ضمن داشتن دانش روزنامه‌نگاری که خمیرمایه‌ اصلی این نوع روزنامه‌نگاری است، بیش‌تر بر اساس تجربه عمل می‌کنند؟

 روزنامه‌نگاری آنلاین و سنتی، در سه قلمرو ظرفیت تولید، تعامل با مخاطب و تفاوت عامل زمان و مکان در تولید مطلب، با هم قابل مقایسه هستند و ژورنالیسم آنلاین، منطق ارتباطی بازنمایی واقعیت و خود واقعیت را تغییر می‌دهد و جهان واقعی‌تری را در عرصه‌ی بازنمایی رسانه‌یی منعکس می کند.

در حال حاضر روزنامه‌نگاران فعال در حوزه‌ آنلاین، کمتر خود را با مسایل فنی درگیر می‌کنند و این امر بیشتر به عهده‌ی متخصصان است، اما همراه با رشد این نوع از روزنامه نگاری در کشور، روزنامه‌نگاران هم باید با پیشرفت‌های روز محیط سایبر آشنا شوند و سعی کنند امکانات موجود در این حوزه از قبیل نرم‌افزارهای کمک کننده به صحفه آرایی مناسب‌تر، صوت و تصویر، دسترسی به عکس‌های متعدد و لینک دادن به منابع دیگر برای کامل کردن خبرشان و به بیان دیگر امکانات چندرسانه‌یی استفاده کنند که این امکانات در روزنامه‌های چاپی به دلیل محدودیت زمان و مکان قابل اجرا نیست، ضمن اینکه همین امور جذابیت بیش‌تر روزنامه‌های آنلاین را باعث شده است.

روزنامه‌نگاری آنلاین، یک نوع روزنامه‌نگاری مبتنی بر انقلاب دیجیتالی است که اگر افراد ملاحظات این انقلاب را نشناسند و در جهت همراهی با آن تلاش نکنند، دیر یا زود از پیشرفت‌های دنیای رسانه‌یی‌ عقب افتاده و حتی فرصت‌های مهم و خوبی را نیز از دست می‌دهند، ضمن اینکه تضمین قانونی آزادی بیان و انتشار اطلاعات، فراهم سازی شرایط دسترسی آسان و ارزان اکثریت مردم به فناوری های ارتباطی و آموزش این فناوری ها می‌تواند از راهکارهای مهم در ارتقای روزنامه‌نگاری آنلاین محسوب شود.

ارائه مطبوعات و کتاب در ازای دریافت وجه صرفا در اینترنت ، چه بخواهیم و چه نخواهیم بزودی به صورت جدی در کشور ما هم مطرح خواهد شد و ادامه فعالیت رسانه های کاغذی را با تهدیدهای جدی روبرو می کند. با توجه با افزایش هزینه های چاپ مطبوعات و الزام انتشار مطالب خبری در اینترنت،دست اندرکاران مطبوعات باید هرچه زودتر با اصول و مبانی این امر آشنا شوند و افکار سنجی های لازم را در خصوص تمایل ارائه مطالب در ازای دریاف وجه  از طریق اینترنت بین خوانندگان خود و نخبگان جامعه انجام دهند  و همچنین موضوع دریافت آگهی های تبلیغاتی در اینترنت را از لحاظ حقوقی و قانونی  بررسی کنند تا یکباره با ضربات مهلکی ادامه حیاتشان متوقف نشود.

/ 14 نظر / 334 بازدید
نمایش نظرات قبلی
بچه تهرون

سلام وبلاگت را دیدم باحال بود راستی من یه سایت دیدم جالب بود چرا ؟چون وبلاگت را توش ثبت کنی اتوماتیک آدرس وبلاگتو می فرسته تو فیس بوک؛توییتر؛لینکدین فقط کافیه تا پست دادی بری لینک پستت را بذاری تو این سایت برو امتحان کن مفیده

همسریابی

سلام.آیا شما هنوز نیمه ی گمشده تان را پیدا نکردید؟آیا از وقت گذرانی از چت روم و جامعه های مجازی خسته شدید؟آیا بدنبال آغاز یک رابطه ی شیرین و همیشگی با بهترین محبوب خود هستید؟آیا همسر خود را به هر دلیلی از دست دادید؟ شما رو دعوت میکنیم تا به بهترین و جامع ترین سایت همسریابی آنلاین،جامعه ی مجردین آماده ی ازدواج بپیوندید و عاشق و معشوق خود را پیدا کنید. یک زندگی پر از مهر و محبت منتطر شماست.بیش از این یار خود را در همسرتاپ منتظر نگذارید.همسرتاپ خدمتگذار تمامی جوانان عزیز کشورمان ایران می باشد.باشد که قدمی باشد در راستای تسهیل امر ازدواج. http://www.hamsartap20.org (با امکان تبادل لینک اتوماتیک)

patogh

شبکه اجتماعی پاتوق من وتو.... هم اکنون بجمع دوستان خود بپیوندید تا علاوه بر اینکه دوستان جدید پیدا کنین. میتوانین وبلاگ خود را نیز به دوستانتان معرفی کنین. همچنین میتوانین با پستهای خود. ازعکسو متن گرفته تا فایلهای خود را به اشتراک گذاشته وحتی یک گروه خصوصی درست کنین و در نظرات شرکت کنین. دارای سیستم تبادل لینک رایگان.

نگار

سلام حالتون خوبه؟ من اومدم بهتون سر زدم اگه خواستید شما هم به من سر بزنید راستی اگه مایل به تبادل به لینک هستید لینک کنید و خبر بدین تا شما رو لینک کنم

GALAXY

Salam azizam khobi khoshi salamaty :D azizam davatet mikonam be kahkeshani ha miyay dg :D hatman bia haaaaaaaaaaa montazeret hastm bia va ozv sho koli baham khosh begzaronim biaaaa haaaaaaaaaa :D by ta hi azizam

پریسا

سلام, یارانه های عید هم اعلام شد,خبرهای جدید رو می تونی توی سایتم بخونی. راستی عید شما هم مبارک پیشاپیش

پریسا

دآیا می دانستید که سایت من به روز ترین سایت ایران است[لبخند]. بازم سر زدم بدو بیا

پریسا

خیلی خیلی خیلی خیلی ازت ممنونم که بهم سر زدی. اما به حضور سبزتان بازم نیازمندیم. بدو که کلی مطلب جدید دارم

امین

به نام خدا استاد سلام خوشحال می شم ی سری به من بزنید

ابراهیمی

سلام استاد ، سال نو مبارک امیدوارم سال خوبی رو پیش رو داشته باشید با اجازه شما ، آدرس وبلاگتون رو در وبلاگم گذاشتم ، موفق و پیروز باشید.